KTM EXC-F 350, dör vid körning

Skog och lera är skoj
Användarvisningsbild
martcarl
Namn: Martin
Hoj: Ktm EXC-F, 2015
Typ: Kille

KTM EXC-F 350, dör vid körning

04 okt 2017 22:13

Hej!

Har en nydligen införskaffad Exc-F 350 Sixdays från 2015 som endast hade gått 8 timmar vid inköp. Nu 15 timmar senare har jag börjat få lite problem med den.
Jag har ännu inte hunnit felsöka efter löst sittande kontakter eller andra enkla fel men jag tänkte ändå kolla om någon på forumet upplevt samma problem som jag gör nu.

Senaste rundan jag var ute så la hojen av efter ca en mils körning. Tidigare så har det hänt någon enstaka gång att den dött då man stannat i endurospåret och sedan ska iväg, då har jag bara startat igång den snabbt och fortsatt köra utan problem. Nu dog den mitt under körning. Den gick att starta ganska omgående igen men fortsatte att dö oregelbundet hela vägen tillbaka. Precis som att bränslepumpen skulle strula. Jag har en "tankstrumpa" monterad så någon smuts borde inte ha kunnat hamna i tanken. När den väl går så tycker jag att prestandan är som den ska. Först trodde jag att det helt enkelt var stopp-knappen som glappade då denne har blivit lite trög och ibland tenderar att fastna i intryckt läge. Men det verkar alltså inte vara orsaken nu då hojjen startar.

Någon som känner igen problemet?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sunde87
Namn: Tommy
Hoj: Exc450
Typ: Gubbe

Re: KTM EXC-F 350, dör vid körning

08 okt 2017 14:55

Hadde samma problem på min 450.

Om du kollar kablagetillverkaren till reläna som sitter på vänster sida i luftburen, finns det av någon anledning en skarv 5-10cm in på signal kabeln till Tändningsrelät, där va min kabel av, ärgat av.

Sunde87
Namn: Tommy
Hoj: Exc450
Typ: Gubbe

08 okt 2017 14:56

Kabelstammen istället för kablagetillverkaren

Användarvisningsbild
martcarl

08 okt 2017 18:34

Ok, tack för tipset! Det ska jag definitivt kolla upp! Var ute senast idag för att se om problemet hade "självläkt". Men icke, efter ca 30 minuters körning kom det tillbaka. Märkte även att kylarfläkten aldrig startade vilket den borde ha gjort då körningen var relativt teknisk, men att stoppen skulle bero på överhettning verkar märkligt då jag förra gången bara körde grusväg och fick samma problem. Fläkten är ju också ett "tillbehör" som inte ens ingår i hojjens orinalutförande. Blir dvs att byta thermo switch också . Ska även kontrollera TPS under veckan samt byta alla bränslefilter.

Användarvisningsbild
martcarl

30 nov 2017 19:16

Verkar till slut ha hittat orsaken till problemet. Hojjen har nu fungerat felfritt de senaste körningarna efter ett tändstiftsbyte. Verkar alltså inte som det var svårare än så...

Återgå till "Enduro"